فروردین
روابط بین فردی
- admin
- 7 فروردین 1399
- بدون نظر
روابط بین فردی مهارتی است که موجب میشود ضمن تقویت روحیه ی مشارکت، اعتماد و همکاری با دیگران، بتوانیم مرزهای روابط بین خود و کسانی که دوستشان داریم را تشخیص داده و در جهت ایجاد روابط صمیمانه قدم برداریم و از سویی دیگر، هرچه زودتر به دوستی های نامناسب و ناسالم خود خاتمه دهیم، قبل از آن که آسیب جدی به ما وارد کنند.
امروزه تحقیقات نشان داده است که بیشتر پیام از طریق “تُن صدا و حرکات بدن” منتقل میشود. این مسئله زمانی جالبتر میشود که شما نیز به صورت ناخودآگاه این پیام پنهان را درک میکنید.
در یک ارتباط موثر ابتدا باید احساسات خود را مدیریت کنید. مدیریت احساسات خود شرط داشتن ارتباط موفق با دیگران است اگر بدانید چگونه با احساساتی مثل خشم، ناراحتی، ترس، نفرت، تعجب و لذت در ارتباط باشید، بهتر خود را مدیریت خواهید کرد. حتی در موقعیتهای پر از چالش میتوانید به راحتی کنترل شرایط را در دست بگیرید و به شکل اثربخشتری با دیگران ارتباط برقرار کنید.
یادگیری گوش دادن
گوش دادن، همان شنوایی نیست؛ یادگیری گوش دادن تنها گوش جان سپردن به کلمات شخصی که صحبت می کند نیست، بلکه توجه به نحوه ادای کلمات و پیام غیر کلامی ارسالی همراه آن است. از تکنیکهای روشن سازی و انعکاس، برای تایید گفته دیگری استفاده کنید، و از هر گونه سردرگمی جلوگیری کنید. سعی کنید به هنگام گوش دادن، در مورد آن چه که قرار است در ادامه بگویند، فکر نکنید؛ به جای آن ذهن خود را خالی کرده و روی پیام در حال دریافت، تمرکز نمایید.
از احساسات مردم آگاه باشید
نسبت به رنج و مشقت دیگران دلسوز باشید و موفقیت مثبت آنها را تبریک بگویید. برای این کار شما باید از آنچه در زندگی دیگران در جریان است، آگاه باشید. تماس چشمی ایجاد و آن را حفظ کنید و تا جایی که مقدور و مناسب است از نام کوچک افراد استفاده نمایید. از پرسیدن نظر دیگران ترس و واهمه نداشته باشید، این به شما کمک خواهد کرد که آنها احساس ارزش کنند.
همدلی کنید
همدلی تلاش برای دیدن چیزها از نقطه نظر دیگران است. در هنگام برقراری ارتباط با دیگران، سعی نکنید قضاوت کرده و یا مغرضانه با ایده ها و یا باورهای پیشین خود برخورد کنید، به جای آن به موقعیتها و پاسخها از دیدگاه شخص مقابل بنگرید. هماهنگی با احساسات خود، به شما کمک خواهد کرد که احساسات دیگران را درک کنید. اگر لازم باشد، دیدگاههای شخصی خود را به وضوح و صادقانه بیان کنید، تا از سردرگمی جلوگیری شود.
تشویق کردن
دیگران را تشویق کنید. در ارتباطات خود با افراد دیگر احساس پذیرش، خواسته شدن، ارزش و قدردانی داشته باشید. اگر شما اجازه دهید که دیگران احساس ارزش کنند، به احتمال زیاد، بهترینهای خود را برای شما خواهند بخشید. اطمینان حاصل کنید که در تعامل یا ارتباط با افراد به طور موثری از زبان بدن استفاده میشود و سوالات به راحتی مطرح میشوند.
اهمیت ارتباط موثر
افرادی که سختتر یا بهتر از دیگران کار میکنند، همیشه همه توجهها را به خود جلب نمیکنند. گاهی اوقات مهمترین مسئله این است که چگونه ایدههایتان را به دیگران بفروشید و آنها را متقاعد کنید؟
مهارتهای ارتباطی به شما امکان میدهد تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشید و به ارتباطات بیشتری دست یابید. این مهارت بیشتر از یادگیری یک زبان خارجی یا هر مهارت کاری دیگر مهم است. یک فرد با مهارتهای ارتباطی بهتر، در جایگاه شغلی بهتری از هم ردههای خود قرار میگیرد.
با تقویت مهارتهای اجتماعی، حتی در موقعیتهای پرتنش، بدون از بین رفتن اعتماد و احترام میتوانید ارتباطات خوبی داشته باشید.
چگونه مهارتهای ارتباطیمان را بهبود ببخشیم؟
۱. بر ذهنیت خود تسلط داشته باشید: ذهنیت شما بر روابطتان تاثیر میگذارد پس درباره هیچ فردی نیز پیش داوری نکنید. آگاهانه انتخاب کنید که صادق و صبور، مودب باشید. همانطور که دوست دارید دیگران نسبت به شما بیتفاوت نباشند شما نیز نسبت به احساسات دیگران بیتفاوت نباشید.
۲. یک شنونده فعال باشید: باید بتوانید به دیگران گوش دهید و در گفتگوی دو طرفه شرکت کنید. وقتی به خوبی گوش میدهید از فرد مقابل شناخت بهتری پیدا می کنید. همچنین به شما کمک می کند که جلوی سوءتفاهمهایی که نتیجه عدم درک و شناخت یکدیگر است را بگیرید.
علاقه خود را به چیزی که گفته میشود نشان دهید. گاهیاوقات لبخند بزنید و مطمئن شوید که حالت دوستانهای دارید. با عباراتی مثل “بله” یا “اوه” گوینده را به ادامه صحبت ترغیب کنید.
۳. مثبت فکر کنید: اظهارنظر مثبت آنهایی هستند که تشویق کننده و موثر هستند در حالیکه نظرات منفی، دلسردکننده است. ذهن اغلب تمایل دارد که روی نکات منفی تمرکز کند بنابراین بسیار مهم است که آگاهانه نظرات و گفتگوی مثبت را مدیریت کنیم.
۴. قابل اعتماد باشید: مهم ترین بخش ارتباط موثر، قابل اعتماد بودن است. اگر در روابط مبنای اعتماد را پی نریزید نمیتوانید روابط طولانی مدتی داشته باشید.
۵. خودتان باشید: آیا تا به حال احساس کردهاید که با فردی صحبت میکنید و احساس میکنید خودش نیست؟ شاید فردی را برای اولین بار ملاقات میکنید و سعی در تحت تاثیر قرار دادن او دارید.
اگرچه هدف بدی ندارید اما راه درستی را انتخاب نکردهاید. مطمئن باشید که فرد مقابل متوجه خواهد شد. پس خودتان باشید و به فرد مقابل هم این فرصت را بدهید که همین کار را بکند.
۶. لذت بردن از برقراری ارتباط : به ارتباطات تنها به عنوان یک ابزار برای پیش برد اهداف نگاه نکنید. مهارتهای ارتباطی را با شوخ طبعی و صمیمیت لذتبخش کنید تا در کنار دیگران اوقات خوبی را سپری کنید. بهبود این مهارت باعث میشود دیگران بیشتر تمایل داشته باشند در کنار شما باشند.
۷. قضاوت نکنید: برای داشتن یک رابطه پویا لزومی ندارد که تمام افرادی که با آنها در ارتباط هستید را دوست داشته باشید یا با عقاید آنها موافق باشید. تنها لازم است که قضاوت و سرزنش را کنار بگذارید تا بتوانید دیگران را درک کنید